Wednesday, September 22, 2010

Performance & Terror: Che Guevara

Når den historiske dimension i terroren en gang er visket bort, så er der intet andet tilbage end en medial overflade, som popkulturen kan spille med. Der er ingen forskel mellem supermodeller og terrorister mere i begge tilfælde har med stjerner at gøre, hvis opgave er at være smukke og cool.1

Som venstreorienteret kender jeg følelsen af fascination, når jeg ser det ikoniske billede af Che Guevara. Dog kan jeg heller ikke lade være med at overveje tingene lidt, når jeg læser om nogle af de negative ting, der er kommet fra ham - udtalelser, økonomisk forlis, mv. - og overveje, om det ikke er at herliggøre bl. a. vold, når man udråber Che Guevara som helt? Noget af det, jeg har fundet fra hans dagbøger, virker noget voldsomt.2
Det siges, at man først kan differenciere og bestemme, om det er terrorisme, eller om der er tale om faktisk frihedskamp, når man kan se tilbage på det.3 Kunsten at frihedskæmpe?

I løbet af processen læste jeg et eller andet sted om, at performance og terrorisme har meget lig kriterier for at være, hvad de er, hhv.: De skal på én eller anden måde være dokumenteret; for terrorismen gælder det specifikt at komme i medierne.4

Noter

1 Niels Werber: "Vom Glück im Kampf. Krieg und Terror in Popkultur" (tiltrædelsesforelæsning), bl. a. på http://homepage.ruhr-uni-bochum.de/niels.werber./Antrittsvorlesung. (via "City Rumble - Kunst, invention og kritisk offentlighed", red. Bolt & Hindsbo, Forlaget politisk revy, 2005. s. 128. RETTELSE: hjemmesideadressen hedder http://homepage.ruhr-uni-bochum.de/niels.werber/Antrittsvorlesung.htm; ikke som den er gengivet som i bogen.)

2 Hugh Bicheno "Guevara, Ernesto" The Oxford Companion to Military History. Ed. Richard Holmes. Oxford University Press, 2001. Oxford Reference Online. Oxford University Press. Aarhus Universitets Biblioteker / Aarhus University Libraries. 22 September 2010 http://www.oxfordreference.com/views/ENTRY.html?subview=Main&entry=t139.e525

3 Kilde skal findes. Læste bøger undersøges.

4 [En unavngiven dansk terrorekspert] glemte imidlertid at indregne en sidste og vigtig komponent, nemlig medierne. Det er tilsyneladende medierne, der er afgørende for, om kriminelle eller borgerkrigsagtige handlinger fungerer som terror. Cecilie Høgsbro Østergaard: "Den decentrerede avantgarde - er terrorisme mere kunst end politik?" fra bogen "City Rumble - Kunst, intervention og kritisk offentlighed" (red. Bolt & Hindsbo, Forlaget politisk revy, 2005.), s. 121.
Det har muligvis først været i artiklen om performance i Gyldendals Teaterleksikon (red. Alette Scavenius, Gyldendal 2007), jeg læste om det første gang. Skal checkes op på.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home