Sunday, July 20, 2008

Eksamensprojekt

I eksamensperioden på 2. år skal vi ikke bare op i de fag, vi har haft i løbet af året - vi skal også op i et eksamensprojekt. Det går ud på, at vi udfører en synopsis (disposition) i selvvalgte fag - og så skal vi eksamineres i det emne, vi har lavet en synopsis over. Dette projekt skal være tværfagligt; 2-3 fag.

Jeg har tænkt mig at vælge engelsk (yes, me loves me english) og samfundsfag (muligvis hele kultpakken).

Sagen er, at jeg i julen 2006 fik en besked over internettet fra en veninde i USA. Hun sagde (her oversat til dansk): "Nu ved jeg ikke, hvad I fejrer derovre, men god jul herfra!" Se, der er ikke noget galt i ikke at vide noget om national/religiøs baggrund, hvis amerikaneren og venskabet er unge. Men på det tidspunkt havde vi kendt hinanden i flere år, hun var i slutningen af 30'erne - alle fakta lagde op til, at hun vidste, at jeg er kristen og kommer fra et kristent land. Jeg fortalte hende efterfølgende lidt om Danmark (vi er et demokratisk land, vi er et monarki, hovedreligionen er kristendommen, sådan noget). Og så kom jeg på ideen om at samle sådanne facts til noget større og helere.

Med det emne er det helt naturligt, at det er kulturpakken (samfundsfag/religion/historie) jeg vælger fra fra starten af (jeg hælder mest til samfundsfag, da jeg helst fokusere på det politiske, og det er det fag, jeg har det bedst med). Grunden til, at jeg så vælger engelsk og gør det tværfagligt på den måde er, at jeg gerne vil kunne bruge det til noget. På et tidspunkt vil Revelation Gospel Choir højst sandsynligt til USA (og jeg vil med!), og så har jeg noget med i bagagen (udover gospel), som jeg kan tilbyde derovre - hvis de skulle få lyst. Også, hvis jeg kommer derover på anden vis. Og jo, det kan sikkert også tilpasses andre lande.

Første deadline er fredag d. 1 februar, hvor vi senest skal have valgt vores fag.
- Det blev til samfundsfag og historie, hvor jeg sammenligner de tre veldfærdsstatsmodeller; den universelle (skandinaviske), den selektive (kontinentale/centraleuropæiske) og residualmodellen (den anglosaksiske/engelsk-amerikanske).

Resten af tidsplanen er som følger:
1. april:
Problemformulering udleveres.
5.-6. april: Weekend.
7. april: Fri til litteraturlæsning, evt. skrivning.
16.-17. april: Fri til at skrive synopsen.
18. april: Store Bededag - helligdag, skolefri.
19.-20. april: Weekend.
21. april kl. 8-9: Synopsen afleveres.
Eksamen: Datoen er stadig uvidst.
Jeg regner med også at sætte weekenderne af til synopsen - derfor er de inkluderede i tidsplanen.

Opdatering (19. juli 2008): Jeg kom op og forsvarede min synops d. 21 maj som min første mundtlige eksamen på 2. år. For eksaminatoren (min vejleder og lærer i samfundsfag, Jan) og censor lød det som om, jeg bare havde kopieret Lars Olsens meninger (jeg skrev ud fra hans bog, "Den Nye Ulighed") - hvilket desværre kun var næsten rigtig - jeg var bare enig i meget af det, Olsen har at sige. Jeg fik 4.

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home