Sunday, July 20, 2008

SSO

Med 2. hf kommer der en større skriftlig opgave - den såkaldte SSO. Man kan vælge at gøre det enkeltfagligt eller tværfagligt - det første anbefales af lærere og vejledere.

Det er et af de projekter, hvor jeg har haft så mange ideer så tidligt, at jeg har glemt detaljerne fra nogle og resten af de andre - og ingen mening kommer ud af sagerne, når jeg prøvede at huske dem. Så jeg har været lidt på bar bund mht. et kvalificeret detaljeret emne. Ligemeget hvad jeg kom frem til, virkede det som om, der var for meget eller for lidt. Tankerne har kredset meget om Andrew Lloyd Webber og William Shakespeare.

Jeg har overvejet kraftigt at gå den tværfaglige vej.
Så vidt jeg ved, kan man godt inkludere allerede afsluttede fag (jeg pønsede på en engelsk/musik - førstenævnte har jeg på A-niveau, sidstenævnte fik jeg 12 i til eksamen på 1. hf).

Jeg endte med at vælge enkeltfagligt. Jeg valgte at skrive i engelsk. Emnet blev til Shakespeare. Jeg fik emnet indsnævret til Baz Luhrmanns film "Romeo + Juliet", der har moderniseret stort set alt omkring stykket - med undtagelse af teksten. Og blandt moderniseringerne er der tilpasninger til teksten - f.eks. våbnene; der er blevet til skydevåben, men er blevet opkaldt efter sværd, dolke, mv. fra originalteksten.

Klik her for at downloade problemformuleringen.

Opgaven blev afleveret d. 21 december, og karakteren forventes at ankomme i uge 8.
Opdatering: Der er sket et fuck-up! Der har åbenbart ikke været censorer nok til alle Danmarks SSOer i år, og Frederiksberg HF er en af de skoler, der er blevet glemt. Men nu skulle den nye karaktertid er sat til fredag d. 14 marts.

Opdatering (19. juli 2008): Her må jeg sige, at jeg blev lidt skuffet, da jeg fik karakteren - men er kommet i bedre humør senere. Det kom sikkert også af, at vi tidligere på dagen havde fået vores danske terminsprøve tilbage, hvor jeg havde fået 12. Den feedback, jeg fik på SSO'en var, at analysen ikke var tilstrækkelig, og jeg havde for meget billedmateriale, jeg ikke brugte. Jeg fik 4.

Labels: , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home